Wat zeg je wel en wat zeg je niet?

Het voeren van slecht-nieuwsgesprekken is in organisaties nodig wanneer bij ingrijpende reorganisaties, fusies- en overnames bijvoorbeeld ontslagen volgen van medewerkers. Maar ook het informeren van familieleden van slachtoffers van (bedrijfs)ongevallen.

Het informeren van betrokkenen en verwanten in dergelijke situaties is een delicaat proces. Hoe ga je daar mee om, wat zeg je wel en wat zeg je niet?

Maatwerk

De training is maatwerk en wordt samengesteld op basis van een intake van de deelnemers. Tevens wordt gebruik gemaakt van realistische casuïstiek uit de praktijk van opdrachtgever. Hieronder worden programma-modules genoemd die naar behoefte kunnen worden ingebracht of toegevoegd.

Doel van de training

  • Betrokken, empathisch en effectief informeren van en communiceren met betrokkenen
  • Aanleren van gesprekstechnieken in emotionele en onverwachte situaties
  • Inzicht in de kenmerken van slecht nieuws gesprekken
  • Verwantencommunicatie in de context van crisiscommunicatie
  • Nazorg en beeldvorming
  • Zelfvertrouwen voor de deelnemers bij het voeren van dergelijke gesprekken

Programmaonderdelen

  • Bespreken van persoonlijke intakeformulieren
  • Crisiscommunicatie in de praktijk van opdrachtgever: duiding van huidige protocollen en procedures, ook die eventueel worden afgesproken bij reorganisaties en ontslagrondes
  • Voeren van gesprekken: bespreken van diverse onderdelen van een gesprek van voorbereiding tot afronding en nazorg
  • Do’s en dont’s: tips en technieken
  • Oefenen van gesprekken
    • Op basis van ingebrachte casuïstiek
    • Deelnemers nemen wisselend de positie in van deelnemer en observant
    • Bespreken en analyseren van (opgenomen) gesprekken

Trainingsopzet

De training duurt een dagdeel van 09:00 – 12:30 of van 13:30 uur – 17:00 uur en is vooral gericht op interactie en oefening. Per dagdeel nemen maximaal 4 kandidaten deel. De training wordt gegeven door twee trainers.

De training vindt plaats op een door opdrachtgever te kiezen locatie, liefst in een rustige ruimte en die niet gehorig is, bij voorkeur buiten de locatie waar medewerkers gewend zijn te werken. Aanwezigheid van TV of beamer met scherm en flipover.

Hand-out

De deelnemers ontvangen een hand-out met informatie over de behandelde onderwerpen.

Interesse?

Neem gerust contact met ons op voor meer informatie over Slecht-nieuwsgesprekken..

contact opnemen
Falck

Falck

Voor een cliënt van Falck verzorgde Van Dantzig Communicatiepartners een bijzondere training. Uit een calamiteiten oefening bleek dat mensen die nabestaanden moeten bellen in geval van nood, daarbij wat hulp konden gebruiken.

Lees verder

Van Dantzig Communicatie Partners maakt gebruik van cookies

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring. Meer informatie in de disclaimer en privacyverklaring.

cookies accepteren