Crisiscommunicatie

Ontslagen door veranderende, soms tegenvallende marktontwikkelingen

De communicatie rondom een voorgenomen collectief ontslag vergt zorgvuldigheid, inlevingsvermogen en oog voor iedereen die emotioneel of zakelijk betrokken is bij een dergelijke beslissing. De communicatie moet transparant zijn, betrokken en uiterst zorgvuldig. Zowel intern als extern. Wat er nodig is:

  • Een inventarisatie van alle belanghebbenden en betrokken communicatiedoelgroepen
  • Bespreken en uitwerken kernboodschappen: wat, waarom en hoe verder.
  • Adviseren en ondersteunen van directie en leidinggevenden in het overbrengen en communiceren van de slecht-nieuws-boodschap. Nazorg.
  • Opstellen van brieven en scripts ten behoeve van klanten, stakeholders en thuisfront.
  • Opstellen en aanbieden van persberichtgeving.
  • Begeleiden van de woordvoering. Mediatraining.
  • Vervolgcommunicatie: betrokken houden en perspectief bieden aan medewerkers die blijven.

Het afgelopen jaar werd Van Dantzig Communicatiepartners betrokken bij dit type 'crisiscommunicatie' bij onder andere:

  • Zorgorganisatie
  • Ingenieursbureau
  • Woonwinkelketen
  • Toeleverancier van de auto-industrie (fabriekssluiting)
  • Handelsonderneming (bestuurscrisis)
  • Overheidsinstantie

Omgaan met media en woordvoering

Een ogenschijnlijk lokaal, klein bericht over bijvoorbeeld asbest, een norovirus in een verzorgingshuis of een complicatie door een foute medische ingreep kan plotseling uitgroeien tot landelijk nieuws. Het is op deze momenten zaak om het hoofd koel te houden en naast het noodzakelijke crisismanagement de crisis-communicatie goed op orde te hebben. Ons adagium is: door relevante en zorgvuldige communicatie tijdens een crisis kan een organisatie sterker naar voren komen. Door goed gecommuniceerde en gemanagede crisis wordt het beeld van betrouwbare organisatie versterkt. Wij begeleidden en adviseerden in 2015 een woningcorporatie, diverse zorgorganisaties, een levensmiddelenbedrijf, een waterschap, een hotel en diverse gemeenten hierbij. Met diverse organisaties hebben wij een "piket" afspraak, zodat wij 24/7 beschikbaar zijn om te helpen. Een geruststellende gedachte.

Van Dantzig Communicatie Partners maakt gebruik van cookies

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring. Meer informatie in de disclaimer en privacyverklaring.

cookies accepteren